東北大学大学院工学研究科次世代航空機研究センター関係各位 【お知らせ】 1)TU Next Seminar in Applied Mechanics and Computational Engineering(AMCE)の開催 センター主催のセミナーシリーズTU Next Seminar in AMCEを開催致します。 第8回は、12月16日(月)にUniversity of MarylandのInderjit Chopra 教授をお招きし、 セミナーを開催いたします。 日時:12月16日(月)13:30-14:30 場所:東北大学 大学院工学研究科 機械・知能系 共同棟6階611室 アクセス https://www.eng.tohoku.ac.jp/map/access.html 講師:Inderjit Chopra 教授(University of Maryland) 講演題目:Small UAS and Delivery Drones: Challenges & Opportunities 講演概要:During the past one-decade, there has been phenomenal growth of small-unmanned aerial systems (UAS) for hobbyists and rapidly expanding commercial and military applications. Impetus for this dramatic expansion has been due to explosion of mobile technology in terms of microelectronics, data processing and transmission capability, superior batteries, miniaturized integrated programmable chips, and innovations in computer vision and videography/photography. However, there are many challenges to overcome before these small UAS can be used for routine commercial and military applications, which include sizable payload and range, stringent navigation/guidance requirements, and precision takeoff/landing and robust autonomous flight in constrained and low-altitude gusty environment. The objective of this presentation is to cover state-of-the-art of small UAS and delivery drones, identify technology gaps and key scientific barriers, and present future research needs for high payoff applications. Chopra教授のホームページ: https://aero.umd.edu/clark/faculty/18/Inderjit-Chopra 2)第3回航空機空力研究ワークショップの開催 本ワークショップは日本航空宇宙学会 空気力学部門「高レイノルズ数空力」研究会 (http://branch.jsass.or.jp/aerocom/activities/seminar/high_re/)の会合を 兼ねています。 開催期間: 2020年3月17日(火)〜18日(水) 詳細は本メールマガジンにて順次ご報告させていただきます。 【本センターに関する論文のご紹介】 【題目】 Gate Optimization for Resin Transfer Molding in Dual-Scale Porous Media: Numerical Simulation and Experiment Measurement 【著者】 Yutaka Oya, Tsubasa Matsumiya, Akira Ito, Ryosuke Matsuzaki and Tomonaga Okabe 【雑誌名他】 Journal of Composite Materials, accepted (to appear), 2020; 【概要】 樹脂含浸成形(RTM)法は、代表的なC F R Pの成形手法であるオートクレーブ法に比べて、成形 サイクルに優れる反面、空気の閉じ込めによる欠陥(ボイド)が多く生じることが知られている。 本研究では、織物材R T M法を対象にして、成形サイクルと品質を同時に最適化する樹脂注入孔 位置を得るために数値計算ベースの多目的最適化手法を開発した。具体的には、まず、繊維束の 配向を考慮したボイド形成モデルを樹脂流動シミュレーションに組み込むことにより、樹脂注入 孔に依存した樹脂含浸時間とボイドを取得する。続いて、樹脂注入孔位置、含浸時間およびボイ ドの総量を遺伝アルゴリズムのインプットとして入力し、次世代の樹脂注入孔位置を取得する。 これら二つの過程を繰り返すことにより、含浸時間とボイド量を同時に最適化したパレート解を 取得することができる。上記アルゴリズムによって最適化された樹脂注入孔位置は、樹脂同士の 合流やシステムの形状、樹脂排出孔位置に強く依存しており、これら相関の観点から樹脂の多点 注入問題におけるゲート間位置の普遍的なルールについて考察を行なった。 【連絡先】 東北大学 大学院工学研究科 次世代航空機研究センター事務局 〒980-8579 仙台市青葉区荒巻字青葉6-6-01 TEL: 022-795-7998 FAX: 022-795-7998 E-mail: next@klab.mech.tohoku.ac.jp URL: http://www.next.mech.tohoku.ac.jp/ (*)本メールへの返信はご遠慮頂き、お問い合わせは上記アドレスにお願いします。